Неда Неждана: драматургія варіянтів і спростування міфів

20 квітня 2020 р. за допомогою засобів відеозв'язку відбувся майстер-клас у межах курсу «Майстерня драматургії» для ОП «Літературна творчість, українська мова та література та англійська мова» з відомою письменницею, режисеркою, дослідницею Недою Нежданою на запрошення Мар’яни Шаповал, професорки кафедри історії української літератури, теорії літератури та літературної творчости.

Пані Неда розповіла про бачення п’єс через драматургійну та режисерську лінзу, поділилася власним досвідом (та секретами). Принципова різниця між драматургом та режисером, як зазначала письменниця, полягає у векторах бачення, а саме: драматург спрямовує свій вектор на майбутнє (навіщо?), тобто моделює хід історії та мислення своїх персонажів, режисер навпаки повертається у минуле ( чому?), щоб зрозуміти причини, мотивацію автора.

Майстер-клас дав розуміння варіятивного тексту, тобто такого, що по-різному може трактуватися глядачами та режисером. Така варіятивність також включає поняття гіперавторства – драматург будує квест, створюючи таким чином ілюзію авторства для режисера. Із інтерпретаціями пов’язана проблема існування на сцені кількох паралельних реальностей, де фокус побутує у декількох місцях, а глядач самостійно обирає, на чому йому сконцентровуватись, яка реальність буде переважати у його картині світу. Відповідно, у глядача розвивається так звана кліпова свідомість, що передбачає фрагмент (спресоване дійство), який читатиметься та дофантазовуватиметься кожним індивідуально.

Оскільки дистанційна зустріч була розрахована на студентів літературної творчости, Неда Неждана розповідала про методи створення варіятивного тексту, зокрема про принципи його побудови з конкретними прикладами власних п’єс. Серед таких методів: парадоксальна початкова ситуація, принцип багатоповерхового будинку, композиція-конструктор, що з неї говоримо про монтажний принцип побудови сцен, принцип обману. Також обговорювали особливі місця дії (морг, парк, дах), інтерпретації фінальних сцен, гру з жанром (трагіфарс, чорна комедія) та стереоефект у контексті бачення автора.

На завершення письменниця висловила думку про автора як пророка, що відчуває простір. Зустріч була продуктивною та корисною не лише для творців п’єс, а й для розуміння специфіки творення драматургічних текстів, їхньої режисерської інтерпретації та проєкції у свідомости глядача.

Текст - Уляна Балкова

Категорії: