Кінолекторій із Сергієм Тримбачем

22 жовтня в мистецькій залі Інституту філології слухали, як оживити слово на екрані. Зустріч із кінофахівцем Сергієм Тримбачем модерував професор кафедри історії української літератури, теорії літератури і літературної творчості Анатолій Ткаченко. Говорили про Параджанова й Довженка.

На жаль, життя гойдається не завжди у добрий бік. Пан Сергій був дещо засмучений, адже того дня вранці помер його товариш Віктор Кріпченко, оператор фільму «Чорнобиль. Хроніка важких тижнів», що побачив світ 1886-го року. Цей фільм, за словами Тримбача, вплинув на ставлення українців до СРСР. Втрата Віктора не перша за останні тижні – нещодавно пішов із життя письменник і критик, засновник «ЛітАкценту» Володимир Панченко. Непросто прийняти відхід, але життя триває.

І життям був сповнений виступ Сергія Тримбача, який одразу зізнався студентам, що любить побалакати. Розкрив секрет: він випускник філологічного факультету Київського університету, хоча мріяв вступити на журналістику. Сергій не шкодує: філологія дає універсальну гуманітарну освіту. Після такої бази він міг багато де розвинутися. Обрав кінематограф.

Кінознавець розповів про авторські фільми. Це кіно нового покоління, його концепт сформувався у Франції, коли в режисуру прийшли журналісти й критики. За новою теорією, кіно має робити автор. Ідентифікація автора – те, за чим ми його впізнаємо в готовій роботі. Кіно має писатися камерою, наче письменницький твір – ручкою. Думку ще в 1980-х підтримував оператор і режисер Юрій Іллєнко; на його думку, незабаром не буде режисера, сценариста, оператора… Задум реалізовуватиме одна універсальна людина. На обговоренні з Тримбачем погодилися, що це певна утопія, але втручання автора в процес створення стрічки – річ цілком природна. Це робить кіно конкурентоспроможним. Так, у 1960-х нині успішний Голівуд програвав у кіноіндустрії Франції та Італії саме через відсутність авторського підходу.

Інше, на що звернув увагу Сергій Тримбач, - доля кінематографістів, які створили автоміф, що ґрунтується на власних творах. Для України це Олександр Довженко та Сергій Параджанов. Міф, як відомо, - це уявлення про щось. Параджанов любив створювати про себе певні ілюзії. Обожнював епатувати, сипав вигадливими історіями. Усе це доводить Роман Балаян у стрічці «Небезпечно вільна людина», уривки з якої подивилися студенти на заході. «Кіно – для метких», - так казав Олександр Довженко. Параджанов був напрочуд метким. Його шедевр «Тіні забутих предків» побачив світ після чотирьох невдалих робіт режисера. Радянське керівництво не очікувало гучного успіху нової стрічки. Сергій Тримбач зауважив, що після «Тіней…» Параджанов нічого більше не зміг показати. 1973 року його арештували і засудили до 5 років ув’язнення за надуманими звинуваченнями. Сам Сергій це коментував з гіркою іронією: «Я вірменин, народжений у Грузії, сиджу в російській тюрмі за український націоналізм». Але обіцяв помститися Україні – любов’ю.

Згадали й Василя Стуса, адже він на прем’єрі «Тіней забутих предків» 1965-го разом із В.Чорноволом та І.Дзюбою закликав підвестися тих, хто проти терору. Тримбач, згадавши цей факт, прокоментував свіжу кінороботу про дисидента «Заборонений». Далі ж пан Сергій розповів про свої доробки і плани. Він підготував 16-серійний фільм про О.Довженка, а нині пише сценарій до 12-серійного ігрового кіно «Гайдамаки». Там кінематографісти потрапляють у минуле й намагаються його виправити. Також кінознавець запросив усіх до слухання радіопрограми «Лекторій. Кіно». Вона виходить щочетверга о 19:20 на каналі UA: Культура. Кому цікаво – щопонеділка на цих хвилях спілкуються про музику, щовівторка – про поезію, щосереди запрошують літературних критиків, у п’ятниці чуємо про найвідоміші музеї. Тримбач кличе й до Будинку кіно, що на Саксаганського, 6. На кожен вечір знайдуться сеанси, адже Будинок розпочинає новий сезон. Сергій анонсував стрічки «З України до Голівуду» та «Вулкан». Порада від знавця кіно: не дивіться фільми на комп’ютері, якщо вони зняті для великого екрану. Ви і п’ятої частини інформації не пізнаєте, не відчуєте глибини кадру. Долучаймося до насолоди від класичного та сучасного кінематографу.

Юлія Кузьменко

Категорії: