«Соромно вдаватися до брехні заради оцінки»: лекція Марка Шнайдера про освіту у США

У Всесвітній день науки, 10 листопада, в Інституту філології за підтримки Посольства США в Україні відбулася зустріч з професором Марком Шнайдером. Автор численних книг та статей з питань освіти, віце-президент і співробітник Американського інституту досліджень (AIR), експерт з освітньої політики розказав про специфіку вищої освіти у США, про відповідальність освітніх установ за навчання та працевлаштування студентів. Важливим у американській освіті є звернення уваги на роботу за фахом: уміння та навички студентів в процесі навчання мають орієнтуватися на роботодавця. Якщо раніше важливим було надання освіти якомога більшій кількості осіб, то сьогодні звертається увага на кількість випускників, тих, хто усе ж завершує навчання, і де вони реалізують свої знання та навички.
«Сподобався американський прагматичний підхід у питанні вищої освіти : вчитись / заробляти. Цікавим було спостереження, що навіть у США зростаючий рівень доступності вищої освіти призводить до погіршення якості освіти і зниження рівня інтелектуального студентства», - ділиться враженням студент спеціальності «українська мова, література та іноземна» Сергій Степанисько.
Організатором зустрічі виступив Центр англійської мови та інформації Інституту журналістики. Доцент Олена Фоменко, завідувач кафедри іноземних мов, підмітила: «Цікавий факт про боротьбу з плагіатом в американських університетах: у США науковий керівник отримує роботу лише після її перевірки на плагіат спеціальною програмою Turnitin». Звернено увагу і на слова Марка Шнайдера про те, що якість освіти у США залежить від оплати праці викладачів. «Дослідження доводять існування прямого зв’язку між рівнем зарплати професорів і якістю освіти. Після економічної кризи 2008 року однією з проблем у галузі освіти стало питання студентських боргів. У середньому, борг кожного американця, який брав позику в банку, становить $30 000», - розповів професор.
З фактів, наведених Марком Шнайдером про освіту у США, стала очевидною різниця підходів до навчання в українській та американській системах, тому лекція стала корисною і цікавою для присутніх.
Враженнями поділилися викладачі кафедри іноземних мов Інституту журналістики. «Дуже сподобалась орієнтація на студента, нерозривність освіти й «реального життя», яке й визначає цінність набутих знань, відповідальність за майбутнє кожного студента і необхідність існування самої культури освіти, за якої студент не списує не тому, що не може, а тому що – соромно, соромно втрачати самоповагу і вдаватися до брехні заради оцінки. Напевно, це і є найвища оцінка, яку можна отримати. Також було цікаво почути про технічний бік, який полегшує життя при написанні та перевірці тих самих он-лайн тестів. Потішила категоричність щодо ключових питань, як то плагіат, за який можуть і відрахувати», - коментує асистент кафедри Гарєєва Марина.
Петрова Тетяна, асистент, розказала, що привернуло її увагу у розповіді Марка Шнайдера: «Мені сподобалося те, що у США постійно працюють над удосконаленням освіти, шукаючи шляхи її оптимізації, причому на різних рівнях (навіть, починаючи із дітей віком від 1 року, оскільки дійшли висновку, що розвиток когнітивних здібностей з раннього дитинства впливає в подальшому на успішність у навчанні). Сама економічна система заоохочує (і змушує) отримати освіту й офіційно влаштуватися на роботу, щоб стати повноправним громадянином з усіма соціальними вигодами. Для покращення системи освіти необхідно зосередити увагу на студентах, на більшому контролі оволодіння певними фаховими компетенціями протягом усього навчання (що підтверджується результатами тестування і відповідним документом). У подальшому такий прагматичний підхід полегшує працевлаштування. І важливо, що у США постійно вдосконалюються механізми боротьби із списуванням під час тестування / плагіатом».
«Досвід Америки є винятковим прикладом того, як вища освіта іде в ногу з часом, здобутками сучасної науки та потребами ринку. Орієнтованість на потреби студента та працевлаштування як головний критерій формування навчальних програм - ось за чим майбутнє освіти, - зробила висновок асистент Лемішка Оксана і побажала: - Якщо Україна бачить себе незалежною демократичною державою, переймати такий досвід просто необхідно».

Текст – Дорошенко Каріна
Фото – Валерій Попов